Język polski, szkoła podstawowa |
luty 2014 |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Korepetycje z polskiego, czyli wprawki, ćwiczenia, zadania |
|
Ta usługa edukacyjna jest GRATIS.
NIE CZEKAJ! SPRAWDŹ SIĘ!
Zgodnie z przepisami ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie można udostępniać materiałów osobom trzecim.
Kolejna porcja zadań na początku marca
Zapraszam na www.polski-online.pl
„Ó” piszemy:
wtedy, kiedy w innych formach tego wyrazu lub w wyrazach pokrewnych wymienia się na o, e, lub a np. naród – narody, siódma – siedem, skrócić – skracać;
w końcówce dopełniacza liczby mnogiej niektórych rzeczowników rodzaju męskiego, np. plakatów, zbiorów;
w zakończeniach: -ów, -ówna, -ówka, np. Miechów, Pietrzykówna, klasówka;
na początku następujących wyrazów: ósemka, ósmy, ów, ówczesny, ówdzie
Zadanie 1
Do poniższych wyrazów zawierających ó dopisz takie, w których ó wymieni się na o lub na e lub na a.
A. Czwórka – ………………………………
B. Stół – …………………………………….
C. Niósł – …………………………………..
D. Wiózł – …………………………………..
E. Wrócę – ……………………………………..
Zadanie 2
Z podanego szeregu wypisz wyrazy z ó niewymiennym.
jaskółka, ogród, próg, wiewiórka, córka, żółw, głóg, powój
Zadanie 3
Od podanych rzeczowników utwórz dopełniacz liczby mnogiej.
A. Kot – …………………………..
B. Krzew – ………………………
C. Wicher – ……………………..
D. Płot – ………………………….
E. But – ……………………………
Zadanie 4
W podanych wyrazach podkreśl końcówki: -ów, -ówna, -ówka.
A .Augustów
B. Mazurówna
C. Pocztówka
D. Makówka
E. Zającówna
F. Nałęczów
Rym to jednakowe lub podobne brzmienie zakończeń wyrazów, np. perełka – sukienka; szkiełko – pudełko; roczek – smoczek.
Zadanie 1
Z wiersza Jana Brzechwy „Skarżypyta” wypisz rymujące się wyrazy, znajdujące się na końcu wersów.
„Skarżypyta”
„Piotruś nie był dzisiaj w szkole,
Antek zrobił dziurę w stole,
Wanda obrus poplamiła,
Zosia szyi nie umyła,
Jurek zgubił klucz, a Wacek
Zjadł ze stołu cały placek”.
„Któż się ciebie o to pyta?”
„Nikt. Ja jestem skarżypyta”.
Zadanie 2
Do podanych cząstek dopisz po dwa rymujące się słowa.
A. -utki – ……………………………………………………………………
B. -nik – …………………………………………………………………….
C. – ość – ……………………………………………………………………
1. Gdzie mieściła się Akademia?
Akademia mieściła się w dużym gmachu przy ulicy Czekoladowej. Był to trzypiętrowy budynek z kolorowych cegiełek. Na parterze znajdowały sie sale szkolne, w których odbywały się lekcje. Na pierwszym piętrze mieściły się sypialnie i wspólna jadalnia. Budynek Akademii znajdował się w ogromnym parku, który otoczony był wysokim murem.
2. Kto uczył się w Akademii?
W Akademii uczyło się dwudziestu czterech chłopców, którzy nosili imiona zaczynające się od litery „A”.
3. Kto prowadził lekcje w Akademii?
Uczniów uczył Ambroży Kleks. Stosował zaskakujące metody wychowawcze. Dbał o atrakcyjność nauki. Był także podróżnikiem. Z dalekich wędrówek przywoził nowe pomysły i wynalazki. Odkrył na przykład sposób nawijania słów na szpulkę, co zastępowało uciążliwe czytanie.
4. Jak wyglądała nauka w Akademii?
Przede wszystkim uczniowie przeżywali niezwykłe przygody. Mogli odwiedzać krainy innych bajek. Uczyli się kleksografii, czyli sztuki posługiwania się atramentem. Poznawali tajniki przędzenia liter, leczenia chorych przedmiotów. Na lekcji geografii grano w piłkę nożną globusem. Uczniowie chodzili też na wycieczki.
5. Komu pan Kleks przekazał prowadzenie Akademii?
Po jakimś czasie pan Kleks przekazał kierowanie Akademią Adasiowi Niezgódce, swojemu ulubionemu uczniowi.
© Copyright 2011 DOCTUS-NET
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie w całości
lub we fragmentach materiałów zawartych na stronie zabronione.